Legemidler og biotek

Oppkjøpet av Allergan gjør at AbbVie vil vokse i Norge og komplementere vår sterke posisjon blant annet innen immunologifeltet, sier AbbVies norgessjef Kirsti Nyhus.

AbbVie vokser i Norge etter Allergan-oppkjøpet

AbbVie har nå formelt fått godkjenning for gigantoppkjøpet av Allergan. Prislappen på 63 milliarder dollar gjør oppkjøpet til en av de største i legemiddelindustriens historie. - Nye AbbVie vokser og får om lag 60 medarbeidere i Norge, sier Kirsti Nyhus som fortsetter som sjef i Norge.

Publisert

Med gigantoppkjøpet blir AbbVie verdens fjerde største legemiddelselskap og styrker sin produktportefølje kraftig. AbbVie anslår selv at selskapet i 2020 vil omsette for 50 milliarder dollar.

Oppkjøpet gjøre også at AbbVie styrker seg i Norge. AbbVie sine lokaler på Fornebu vil fortsatt være hovedkontoret for Norge. - Allergan blir innfusjonert i AbbVie men vi kommer til å beholde Allergan-merkenavnet i spesifikke sammenhenger der det har en tydelig verdi i kontakt med helsepersonell, pasienter og annet publikum, sier Kirsti Nyhus.

Vokser i Norge

- Nye AbbVie vil ta en lederposisjon innen mange viktige terapeutiske kategorier. Oppkjøpet gjør at vi vil vokse i Norge og komplementere vår sterke posisjon blant annet innen immunologifeltet, sier Nyhus.

Takket være oppkjøpet av Allergan, har AbbVie nå mer enn 120 nye produkter i sin portefølje som til sammen genererte over 16 milliarder dollar i salg i fjor. Mest kjent er nok Allergan for den sterke merkevaren Botox. Botox omsatte i 2019 for 991 millioner dollar som et kosmetisk produkt, og for over 1,7 milliarder dollar i behandlingen av forskjellige terapeutiske tilstander som kronisk migrene og overaktiv blære. Og salget av Botox fortsetter å vokse på begge forretningsområder.

- Estetikkvirksomheten vil få selskapsnavnet «Allergan Aesthetics, et AbbVie-selskap» og blir dermed drevet videre som et eget selskap, forteller Nyhus.

Reduserer avhengigheten av Humira

Med oppkjøpet utvider AbbVie kraftig sin pipeline av innovative legemidler og reduserer selskapets avhengighet av verdens mest solgte legemiddel, Humira (adalimumab), som med en omsetning på 19,2 milliarder dollar på verdensbasis utgjorde nær 60 prosent av AbbVies totale inntekter før oppkjøpet. Etter oppkjøpet utgjør TNF-hemmeren kun 36 prosent av nye AbbVies årlige omsetning. Det er gode nyheter for AbbVie. Også i Norge er Humira selskapets storselger.

TNF-hemmeren Humira brukes blant annet i behandlingen av revmatoid artritt, psoriasisartritt, Bekhterevs sykdom, Crohns sykdom og ulcerøs kolitt. I Norge har Humira allerede hatt biotilsvarende konkurranse noen år, og man regner med at Humira i det viktige amerikanske markedet vil få konkurranse fra biotilsvarende legemidler fra 2023.

Humira er fortsatt et stort og viktig legemiddel også i Norge, og gjorde et kraftig byks på salgsstatistikken da det vant H-reseptanbudet for 2019.

Skyrizi og Rinvoq tar over

Men AbbVies fokus er å utvikle og selge originalprodukter, og det er ikke minst de nye legemidlene Skyrizi og Rinvoq som på sikt skal ta over for Humira og bidra med omsetningsvekst for selskapet. AbbVie er på god vei på internasjonalt og i Norge. I september i fjor fikk Skyrizi godkjenning av Beslutningsforum for behandling av plakkpsoriasis. På nyåret fikk JAK-hemmeren Rinvoq markedsføringstillatelse for behandlingen av revmatoid artritt. - Vi håper å være på markedet snart med Rinvoq sier Nyhus.

- Venetoclax, et legemiddel til behandling av kronisk lymfatisk leukemi, er også forholdsvis nytt på markedet og kommer med stadig nye indikasjoner. Vi har også en sterk legemiddelportefølje innen onkologi, hepatitt C, nevrologi og HIV infeksjon, forteller Nyhus.

Powered by Labrador CMS