Legemidler og biotek

Photocure står ved et vannskille, uttaler CEO Dan Schneider til Edison Talks
Photocure står ved et vannskille, uttaler CEO Dan Schneider til Edison Talks

- Photocure står ved et vannskille

Photocuresjef Dan Schneider går langt i å love tosifret vekst i det amerikanske markedet

Publisert

I en podcasten med Photocures CEO, Dan Schneider, kommer det frem sentral informasjon for aksjonærer og de som følger det norske blærekreftselskapet.

-Med den nylige refusjon i USA er Hexvix/Cysview er på vei til å bli “standard of care” i behandlingen av blærekreft i USA. Cysview har også fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering - noe som mangedobler markedet for produktet, forteller Schneider.

Hør hele podcasten fra Edison Talks her

De optimistiske uttalelsene fra Schneider kommer kort tid etter at Photocure leverte svært gode salgstall i årets tre første måneder – særlig i det viktige amerikanske markedet. Photocure fikk en omsetningsvekst i første kvartal 2019 på hele 52 prosent i det amerikanske markedet målt i USD. Veksten bidro til at Hexvix / Cysview hadde en omsetning på 51,2 millioner kroner i 1. kvartal.

HealthTalk skrev i den forbindelse at selskapets fokus på kommersialisering ser nå ut til å bære frukter. For kort tid siden inngikk dessuten Photocure en milliardavtale med kinesiske Asieris som overtar ansvaret for å utvikle og kommersialisere Photocures produkt Cevira.

I podcasten forteller Schneider:

  • Tidligere har Photocure vært sett på som et rent F&U-selskap. Nå har selskapet spisset satsingen på urologi og blitt transformert til et mer kommersielt selskap.
  • Photocure ser ut til å trenge igjennom i det store amerikanske markedet. Blant annet har selskapet har fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering som mangedobler markedet for Hexvix/ Cysview
  • Bare i USA blir det årlig diagnostisert 70.000 nye pasienter med blærekreft. Årlig finner det sted 650.0000 blærekreftoperasjoner i USA og Europa. Hele 2,2 millioner gjennomgår overvåkning/ diagnostisering - hvor nå altså Cysview har fått indikasjon.
  • Det er store dokumenterte fordeler å bruke Hexvix/Cysview; 25 % av pasienter som diagnostiseres med hvitt lys (som er alternativet til Hexvix/Cysview) vil gå hjem og feilaktig tro at de ikke har blærekreft - fordi hvitt lys ikke var i stand til å oppdage kreften. Med Hexvix/Cysview vil kreften lettere oppdages og behandles på et tidligst mulig stadium av sykdommen.
  • Til tross for overbevisende statistikk og kliniske resultater, betyr ikke dette i seg selv at Hexvix/Cysview vil bli tatt i bruk av klinikker og klinikere. Daniel Scheider går gjennom hindringene og hvilke strategier Photocure benytter for å komme over hindringene - særlig å få Hexvix/Cysview inn på refusjon med det som kalles “reimbursement code”. Fra januar 2019 har Cysview fått refusjonskode i USA. I tillegg har Photocure klart å få produktet posisjonert i kliniske anbefalinger for behandling av blærekreft.
  • Daniel Schneider beskriver den kommersielle innsatsen og strategiene for å få Hexvix/Cysview inn på operasjonsstuene - herunder samarbeidet selskapet har med medtech-partnere.
  • Hexvix/Cysview har fått indikasjon på overvåkning/ diagnostisering noe som mangedobler markedet for produktet.
  • Dan Schneider lover tosifret vekst i tiden fremover i det amerikanske markedet.
  • Det er store hindringer for andre selskaper dersom de skulle ønske å trenge inn i Hexvix/ Cysviews marked.
  • Intervjuet gir også mer informasjon om samarbeidet med Kinesiske Asieris

Les også: Photocure inngår milliardavtale med kinesiske Asieris

Photocures CEO Daniel Schneider.
        
      
      
        Foto: Photocure.
Photocures CEO Daniel Schneider. Foto: Photocure.

Kreft i urinblæren

Photocures flaggskip-medikament heter Hexvix/Cysview og retter seg mot blærekreft.

Cysview er merkevarenavnet på Hexvix i USA og Canada, mens Hexvix er merkevarenavnet i alle andre markeder. Photocure markedsfører Cysview/ Hexvix direkte i USA og Norden og har strategiske partnerskap for kommersialisering av Hexvix / Cysview i Europa, Canada, Australia og New Zealand.

Kreft i urinblæren er den fjerde vanligste formen for kreft blant menn og den åttende vanligste kreftformen blant kvinner. Blærekreft får lite oppmerksomhet i media, men den dreper én norsk pasient daglig, og nærmere 10 000 nordmenn lever med blærekreft. Krefttypen er en av de dyreste å behandle. Hexvix/Cysview er et legemiddel som gjør det lettere å oppdage mer av blærekreften og dermed fjerne mer av den. Dette reduserer sjansen for tilbakefall, og øker sjansen for å forhindre utvikling til mer alvorlig sykdom.

Hexvix/Cysview injiseres i blæren gjennom et kateter. Deretter gjennomføres en cystoskopi (undersøkelse med tynt rør) med blått lys, fremfor det tradisjonelle hvite lyset. Dersom kreft er til stede vil den gløde rødt under det blå lyset. Slik oppdages kreft som ikke er synlig ved bruk av tradisjonell cystoskopi med hvitt lys.

Powered by Labrador CMS