Da det nye redningshelikopter SAR-Queen skulle lande ved St. Olavs hospital var lufttrykket så høyt at en ambulanse fikk skader

Nye redningshelikoptre kan kun lande på sju av femti akuttsykehus

Ett år før de nye redningshelikoptrene skal være i drift, kan de kun lande på sju av femti akuttsykehus i Norge, viser en kartlegging fra NRK.

Publisert

I 2020 meldte NRK at de nye redningshelikoptrene «Sar Queen» med typebetegnelse AW101 kun kan lande på seks av femti akuttsykehus her til lands. Årsaken er at lufttrykket fra helikoptrene ved landing og avgang er for høyt og skaper problemer. Ett og et halvt år senere har bare ytterligere ett akuttsykehus blitt satt i stand til å ta i mot de nye redningshelikoptrene.

Til sammen er det bestilt 16 AW101-helikoptre. Planen er at samtlige baser og helikoptre skal være i drift i løpet av 2023 og dermed ta over for Sea King-helikoptrene, men fortsatt er det få akuttsykehus helikoptrene kan lande på. De nye helikoptrene har lengre rekkevidde, er raskere og kan ta med flere enn Sea King-helikoptrene. Dessuten har de bedre evne til å operere i dårlig vær.

– Vi skulle nok ha ønsket at det hadde gått fortere, og at den forrige regjeringen hadde gjort større del av denne jobben. For det er klart at disse helikoptrene er det viktig å ta i bruk, og at de kan brukes på en operativ måte av helsetjenesten, sier statssekretær Karl Kristian Bekeng (Ap).

Sammenlikning av AW101 og Sea King. SAR Queen er vesentlig større, har plass til flere, med mer rekkevidde og raskere hastigheter.
Powered by Labrador CMS