Lev Med

Gjør det for mamma: Her er Øystein på 'treningstur' på Cumbre Rucu Pichincha i Ecuador. Neste år skal han løpe opp og ned Kilimanjaro på 24 timer timer - til støtte for Lungekreftforeningen.
Gjør det for mamma: Her er Øystein på "treningstur" på Cumbre Rucu Pichincha i Ecuador. Neste år skal han løpe opp og ned Kilimanjaro på 24 timer timer - til støtte for Lungekreftforeningen.

Mistet moren i lungekreft: Skal løpe opp og ned Kilimanjaro på 24 timer - til støtte for Lungekreftforeningen

I 2020 skal Øystein Haugen løpe opp og ned Afrikas høyeste fjell. Målet er å klare dette på under 24 timer og samle inn 1 million kroner til kampen mot lungekreft!

Publisert

– Jeg er sær og kravstor og liker å gjøre ting på min egen måte. Konkurranse for å bare bli bedre er ikke nok for meg, jeg må gjøre noe mer. Jeg er kjent for å presse meg selv veldig hardt og kan gå skikkelig i kjelleren, sier Øystein. Det er vel nettopp slike kvaliteter som er en fordel å inneha dersom man faktisk skal klare å presse kroppen under ekstreme forhold som Øystein har planer om.

Gjennomførbart?

5 895 meter over havet ligger toppen på Kilimanjaro som heter Uhuru Peak. Toppen ligger i Kilimanjaro nasjonalpark i Tanzania. De fleste som bestiger fjellet bruker mellom fem dager og to uker, avhengig av rute. Øystein skal altså opp og ned på under 24 timer.

– Ærlig talt Øystein – er dette gjennomførbart og i det hele tatt trygt?

– Ja! Det mener jeg det er. Det har blitt gjort tidligere, men det blir viktig å lytte til kroppen. Før jeg gjennomfører selve løpeturen skal jeg på en akklimatiseringstur. Her vil jeg bruke en ukes tid på å komme meg til toppen og ned, og sove på høyder mellom 3000 og 4000 meter. Etter denne turen kommer jeg til å hvile og restituere før jeg legger ut på selve løpeturen. Jeg regner med å nå toppen etter omtrent 15-20 timer. det er klart at i det jeg når toppen på nesten 6000 meter, så har kroppen vært lenge i stor høyde og risikoen for høydesyke kan være tilsvarende stor. Høydesyke kan være livstruende og det er derfor kritisk at jeg lytter til kroppen og får startet nedstigning så fort som mulig dersom jeg skulle begynne å føle meg dårlig. Planen er imidlertid å ha med en guide hele veien – men det er klart, det er jo en mulighet for at jeg kommer til å løpe fra ham.

Mamma er drivkraften

Øystein er 36 år, samboer og nybakt pappa. Etter mange år i stabil jobb på et helt annet felt besluttet han seg for å skifte retning og startet i 2018 på en bachelor i bioingeniørfag ved Universitetet i Tromsø, UiT. Bakgrunnen for skiftet i «voksen alder» er et sterkt ønske om å jobbe med kreftforskning.

– Da jeg var 21 år mistet jeg mamma. Hun døde kun to måneder etter at hun fikk diagnosen lungekreft. Der og da var alt så uvirkelig, det var først etter hvert som årene gikk at jeg ble mer nysgjerrig på kreften. Etter at flere nære og kjære også ble rammet av kreft bestemte jeg meg for å forfølge ønsket om å forske på kreft.

Tapet av moren er også drivkraften bak ideen om løpeturen opp og ned på Kilimanjaro til støtte for Lungekreftforeningen. – Med mitt løp kan jeg bidra til å skape økt oppmerksomhet og engasjement rundt kreftsaken. Jeg ønsker å være med på å gi mitt bidrag til kampen mot sykdommen. Jeg tenker som så at om jeg skal klare å inspirere andre så må jeg finne på noe som engasjerer meg og andre. Gjennom Kilimanjaro-prosjektet har jeg satt meg et bokstavelig talt høyt og luftig mål som jeg skal gjennomføre. Og det gjør jeg ved å gjøre noe så sprøtt som å løpe opp og ned Afrikas høyeste fjell – på under 24 timer.

Det hadde vært fantastisk om jeg med dette kan være med på å inspirere andre til å nå sine mål – det spiller ingen rolle om de er små eller store, sier Øystein.

Ikke en vanlig mosjonist

Øystein trener rundt 10 timer i uken, og har god grunnleggende form fra å ha vært aktiv fotballspiller og syklist. I sommer testet han formen i fjellene i Sør-Amerika.

– I Sør-Amerika sov jeg hver natt på 2800 meters høyde, mens jeg på dagtid var på rolige løpeturer over det, opp mot 4700 meter. Du bruker såpass mye krefter i høyden at jeg kun hadde to intervalløkter i løpet av de 11 dagene jeg var der. Høyden gjør at man trenger mye tid til restitusjon. Jeg kjente at kroppen egentlig responderte bra, jeg var i fin form og hadde det fint. Jeg gjennomførte et testløp for å kjenne på hvordan det er å gi jernet i høyden. Det gikk bra, og jeg merket ikke noe særlig til høydesyke. Jeg vet at kroppen min tåler høy puls i høyden.

– Jeg gjør det her for mamma. I ryggen har jeg min største støtte, min samboer. Samt resten av familien og en flokk med venner som følger meg og støtter meg. Jeg er ikke en sånn type som vinner alle konkurranser – men opp og ned Kilimanjaro på under et døgn – det skal jeg!

Vi støtter deg også Øystein – sammen heier vi på deg og gleder oss til å følge reisen din det kommende halvåret!

Du kan følge Øystein her: Facebook: www.facebook.com/Fjelltoppen Blogg: fjelltoppen.blogg.no

Knall og fall. Steinete og bratte stier gjør løpingen krevende og det er lett å falle.
        
      
      
        Foto: Øystein Haugen
Knall og fall. Steinete og bratte stier gjør løpingen krevende og det er lett å falle. Foto: Øystein Haugen

Denne artikkelen er publisert i samarbeid med Lungekreftforeningen. Et medlemskap i Lungekreftforeningen koster 200 kroner, eller 400 kroner for deg og dine familiemedlemmer. Du kan melde deg inn her.

Powered by Labrador CMS