Legemidler og biotek

Lavere omsetning, resultatfall og underskudd for Photocure i tredje kvartal - tror på innhenting
Photocure hadde en omsetning på 49,9 millioner kroner i tredje kvartal som er en nedgang fra 60,8 millioner kroner i samme periode i fjor.
Driftsresultatet falt til minus 16,4 millioner kroner. I samme periode i fjor var driftsresultatet på 4,3 millioner kroner. Omsetningen på Hexvix falt i samme periode fra 51,1 til 49,6 millioner kroner.
Før coronapandemien hadde Photocure funnet vekstformelen, og hadde en god vekst i omsetning og resultat - ikke minst takket være en sterk vekst i det det amerikanske markedet, der Hexvix selges under merkenavnet Cysview.
Godt posisjonert for ny vekst
Photocures produkt - Hexvix/Cysview - injiseres i blæren gjennom et kateter. Deretter gjennomføres en cystoskopi med blått lys, fremfor det tradisjonelle hvite lyset. Dersom kreft er til stede vil den gløde rødt under det blå lyset. Slik oppdages kreft som ikke er synlig ved bruk av tradisjonell cystoskopi med hvitt lys.
Administrerende direktør Dan Schneider sier i en pressemelding at det viktige amerikanske markedet nå er i ferd med å hente seg inn. - Photocure forventer fortsatt utfordringer, men vi er godt posisjonert til å utnytte mulighetene gjennom ulike virkemidler. Av den grunn er vi sikre på at vi vil klare oss gjennom markedsendringene på en god måte og at vi vil komme tilbake til den sterke veksten vi opplevde før coronapandemien, sier han.
Økt installert base
Det amerikanske markedet fortsatte ifølge Photocure å hente seg tilbake i tredje kvartal med en vekst i enhetssalget av Hexvix/Cysview år over år på 17 prosent blant annet som følge av at færre prosedyrer ble utsatt.
Han viser blant til at den den installerte basen av rigide cystoskoper i USA var 253 ved utgangen av tredje kvartal, en økning på 42 enheter eller 20% i forhold til samme kvartal i fjor. Å vokse i markedet for diagnostisering og poliklinisk prosedyre er et hovedfokus for Photocure i det amerikanske markedet. Ved utgangen av 3. kvartal er det installert en total base på 33 fleksible cystoskoper som gir flere pasienter tilgang til prosedyren.
Skal vokse i Europa
Photocure har dessuten inngått en avtale med legemiddelselskapet Ipsen Pharma om å ta tilbake de kommersielle rettighetene for salg og markedsføring av Hexvix i Europa fra 1. oktober. Schneider forteller at Photocure har skapt en robust plattform for vekst og ekspansjon i Europa. - Vi opplever en sterk underliggende vekst i Europa og Photocure bruker hele sin kommersielle kapasitet for å vokse og utvide disse nye Europeiske markedene, sier Schneider.
I 2019 oppnådde Ipsen et Hexvix-salg på 203 millioner kroner i det europeiske markedet, med unntak av Norden der Photocure gjennom alle år har hatt fullt ansvar for salg og markedsføring. Photocures royalty av dette var 61 millioner kroner. I oktober sa Photocure-sjefen at det allerede i 2021 vil være mulig å tredoble dette beløpet når Photocure tar over salg og markedsføring. Etter 2021 forventer Schneider en årlig omsetningsvekst på om lag 20-30% i de tidligere Ipsen-markedene.