Jobb og karriere

Ånen Ringard (tv) i Rud Pedersen Public Affairs er glad for å få tidligere administrerende direktør i Sykehusinnkjøp Kjetil Istad med på laget.

Tidligere toppsjef i Sykehusinnkjøp går til PR-bransjen

Kjetil Istad (47) tidligere administrerende direktør i Sykehusinnkjøp, har begynt som seniorkonsulent i kommunikasjonsbyrået Rud Pedersen Public Affairs. Han etterlyser et bedre samhandling mellom offentlig og privat sektor.

Publisert Sist oppdatert

Istad skal bistå kunder med blant annet myndighetskontakt, markedsadgang og strategisk kommunikasjon.

Han skal bidra til å skape bedre helsetjenester for pasientene, gjennom å styrke partnerskapet mellom private og offentlige aktører, forteller Ånen Ringard, som leder helseteamet i Rud Pedersen

– Med Kjetil på laget har vi i Rud Pedersen en unik posisjon som strategisk rådgiver i anbuds- og anskaffelsesprosesser i helsesektoren, og vi er svært glade for å få Kjetil ombord. Gjennom å bygge opp Sykehusinnkjøp som foretakets første administrerende direktør, har Kjetil Istad bidratt til å utvikle innkjøpsfunksjonen som en strategisk ressurs i helsesektoren, sier Ringard.

Vil forbedre helsevesenet for pasientene

Kjetil Istad sier det var et naturlig steg videre å begynne i Rud Pedersen.

– Jeg har i mine ulike lederroller i helsevesenet bidratt til løfte innkjøp til et strategisk nivå for å forbedre helsetjenestene for pasientene. I Rud Pedersen kan jeg jobbe videre med dette, med en annen tilnærming, ved å rådgi og utvikle leverandørene som jobber mot helsevesenet. Det er et sterkt ønske i Rud Pedersen om å være med og skape et bedre helsevesen for pasientene, som jeg kjenner meg godt igjen i, sier han.

Innovativ samarbeidspartner

Kjetil Istad ser store muligheter for bedre samhandling mellom offentlig og privat sektor i helsesektoren:

– Innovasjonstakten i offentlig innkjøp må fortsette og dette kan bare skje i samspill med privat sektor. I de siste årene har innkjøpsfunksjonen gått fra å bare være en måte å redusere kostnadene på, til å bli strategisk funksjon som bidrar til å skape bedre tjenester. Denne utviklingen må aktørene i privatsektoren følge opp, og i større utstrekning jobbe for å bli en strategisk samarbeidspartner til offentlige sektor. Her må det jobbes med blant annet tankesett, kultur og etiske spilleregler, sier Kjetil Istad.

– Jeg opplever at der er et rom for samhandling som ikke er fullt utnyttet, hvor bedrifter kan være en innovativ samarbeidspartner for det offentlige. Jeg tror min bakgrunn kan være nyttig for både eksisterende og nye kunder for å initiere en god og konstruktiv dialog med de offentlige aktørene som styrer innkjøp og anskaffelser i helsesektoren, og for så vidt til det offentlige generelt, sier han.

Powered by Labrador CMS