Coronaviruset

Koronakommisjonens leder Egil Matsen presenterte kommisjonens rapport på en pressekonferanse i Marmorhallen i Oslo tirsdag.

Koronakomisjoen: Samlet sett god håndtering av pandemien, men barn og unge ble hardt rammet

Pandemihåndteringen i Norge har stort sett vært god, men barn og unge har blitt hardt rammet av tiltakene, og vi hadde for få intensivplasser, mener Koronakommisjonen.

Publisert

Kommisjonens leder Egil Matsen la fram kommisjonens andre rapport på en pressekonferanse i Marmorhallen tirsdag.

– Norge er blant de landene i Europa som har hatt lavest dødelighet, lavest tiltaksbyrde og minst reduksjon i økonomisk aktivitet, heter det i rapporten.

Videre påpeker kommisjonen at en rekke enkeltpersoner har gjort en innsats langt utover hva som kan forventes både i helsetjenestene, kommunene og statsforvaltningen. I en rekke næringer er det også utvist en imponerende omstillingsevne og fleksibilitet, står det i rapporten.

Mange læringspunkter

Samtidig slås det fast at myndighetene ikke var tilstrekkelig forberedt på å møte en pandemi av et slikt omfang. Pandemien førte til stor belastning på enkelte intensivavdelinger i perioder, og kommunelegefunksjonen var ikke godt nok rustet, slår rapporten fast.

Vaksineringen trekkes fram som en vellykket innsats, men en tidligere geografisk skjevdeling kunne ha bidratt til å nå målene tidligere.

Rapporten konkluderer også med at tiltak for å hindre importsmitte var preget av hastverk og stadige justeringer.

Skjermet ikke barn og unge godt nok

Barn og unge ble rammet hardt, og myndighetene klarte ikke i tilstrekkelig grad å skjerme barn og unge, står det i rapporten.

Solberg-regjeringen hadde som et eksplisitt mål å skjerme barn og unge gjennom pandemien. Men koronakommisjonen mener at smitteverntiltakene har lagt vesentlige begrensninger på livsutfoldelsen deres gjennom en viktig livsfase.

– Litt forenklet kan vi si at barn og unge er sterkere rammet av smitteverntiltakene enn av smitten, og at «det er forskjell på hva du går glipp av på ett år når du er 16 og når du er 45», heter det i rapporten.

Kommisjonen trekker også fram fem punkter i arbeidet for å beskytte sårbare barn og unge som kunne vært bedre. Dette gjelder koordinering på statlig nivå, kompetansen i kommunene, barn og unges rett til medvirkning, elevenes læringsutbytte og kunnskapsgrunnlaget for beslutningene.

For dårlig intensivberedskap

Et annet av hovedfunnene i rapporten er at intensivberedskapen på sykehusene var for dårlig da pandemien rammet.

Kommisjonen kommer i den forbindelse med en rekke anbefalinger:

* At det utdannes flere intensivsykepleiere for å styrke kapasiteten i sykehusene ved ordinær drift og for å styrke beredskapen.

* At sykehusene bruker støttepersonell på intensivavdelingene i større grad enn i dag.

* At det opprettes et register for intensivsykepleiere, og innføres rotasjonsordninger mellom intensivsykepleiere og andre sykepleiere ved normal drift.

Vaksinestrategi

Når det gjelder vaksinering, mener koronakommisjonen at regjeringen burde ha innført geografisk skjevfordeling tidligere. Men i all hovedsak mener de at prosessen med å vaksinere befolkningen har vært god.

I tillegg mener de myndighetene lyktes godt med å skaffe vaksiner til befolkningen.

– Prosessene viste imidlertid at systemene for å anskaffe vaksiner var sårbare, skriver de.

Dette begrunner kommisjonen med at Norge var avhengig av velvilje og hjelp fra EU, og også enkeltland i Europa, særlig Sverige.

Å knytte seg til EUs innkjøp av koronavaksiner var en god strategi, konkluderer Koronakommisjonen.

– Strategien med å knytte seg til EUs innkjøp var den beste Norge kunne valgt, sa Matsen.

Samtidig peker kommisjonen på at Norge er avhengig av internasjonale allianser på helseområdet, og den mener Norge bør knytte seg tett til EUs forsterkede helsesamarbeid.

– Vi lyktes takket være velvilje og hjelp fra EU og enkeltland i Europa, skriver kommisjonen.

Matsen sier Norge kunne ha prøvd å inngå bilaterale avtaler med legemiddelselskaper, men dette ville vært en mer risikabel strategi.

– Har kommisjonen fått fullt innsyn i de avtalene som ble inngått og det innsynet dere har trengt?

– Det mener vi absolutt, inkludert spørsmålet om vaksineanskaffelser. Vi har fått innsyn i det vi har bedt om fra de relevante myndighetene. Så vi er trygge på at de konklusjonene vi der trekker, bygger på et solid grunnlag, svarer Matsen på spørsmål fra NTB.

Hovedanbefalingene

Koronakommisjonen skriver i sin siste rapport at det viktigste læringspunktet etter nærmere to år med granskning er at «myndighetene må iverksette tiltak for å redusere sårbarhetene ved en risiko som er identifisert.»

Utover dette kommer kommisjonen med flere andre anbefalinger, deriblant følgende:

Beredskap

* Myndighetene må se nærmere på sårbarheter ved Norges internasjonale forsyningslinjer.

* Myndighetene må ha en strategi for å identifisere samfunnsmessige konsekvenser av krisehåndteringen.

* Myndighetene må ta inn over seg at deler av befolkningen ikke bruker samme medier som majoritetsbefolkningen, og «mangfoldighetsperspektivet» må inn i planene for krisekommunikasjon.

* Myndighetene bør som del av kriseberedskapen ha klare retningslinjer for hvordan beslutninger om inngripende tiltak i situasjoner med stor usikkerhet bør bli gjennomført.

Styring og organisering

* Det nasjonale systemet for krisehåndtering bør bli benyttet fullt ut når krisen treffer. Samfunnssikkerhetsinstruksen bør bli fulgt i en krise.

* Rollene, ansvaret og myndigheten til nasjonale myndigheter, statsforvaltere og kommuner i en krisesituasjon bør bli gjennomgått og klargjort for å sikre best mulig samvirke.

* Ved framtidige pandemier eller andre kriser som krever lokal håndtering, må nasjonale myndigheter i større grad involvere kommunene i beslutningsprosessene. Kommunene bør også få beskjed om beslutningene så tidlig som mulig.

* I en langvarig krise bør myndighetene etterstrebe og følge de vanlige saksbehandlingsreglene for å vedta nye lover og forskrifter.

Tiltak som kan redusere sårbarheten i samfunnet

* Myndighetene bør utrede konsekvensene av å innføre innreiserestriksjoner og innreisekarantene og bør få dette inn i en beredskapsplan for tiltak på grensen.

* Beredskapsplanene bør ta for seg situasjonen til barn og unge ved ulike typer kriser og identifisere mulige avbøtende tiltak.

* Norge bør knytte seg tett til det forsterkede helsesamarbeidet i EU. Dette vil øke sjansen for å bli inkludert i kommende kriseinnkjøp fra EU.

* Myndighetene bør også framover prioritere å ivareta gode relasjoner til andre europeiske land og vise seg som en «solidarisk, hjelpsom og troverdig partner».

Sykehus

* For å stå bedre rustet til å håndtere den neste pandemien må myndighetene bedre intensivberedskapen på sykehusene.

* Det bør utdannes flere intensivsykepleiere, og behovet for øvrig personell på intensivavdelingene bør utredes og eventuelt styrkes.

* Sykehusenes øvelser framover bør omfatte pandemiscenarioer.

Vaksinasjon

* Hovedprinsippet om at det er frivillig å vaksinere seg bør videreføres, i tråd med eksisterende plan- og lovverk.

* Helsepersonell med pasientnært arbeid, som er kritisk og vanskelig å erstatte, bør bli prioritert først for vaksinasjon i en pandemi.

* Prinsippene om geografisk prioritering bør bli lagt til grunn ved en eventuell senere pandemi, dersom det er tilsvarende store geografiske forskjeller i smitte og innleggelse.

Annet

* Kommunelegefunksjonen bør styrkes i mange kommuner

* Myndighetene bør gå gjennom og analysere tilgjengelig data for å vurdere om innreiserestriksjoner og karantenehotell er effektive og forholdsmessige smitteverntiltak.

Å knytte seg til EUs innkjøp av koronavaksiner var en god strategi, konkluderer Koronakommisjonen. Illustrasjonsfoto: Getty Images
Powered by Labrador CMS