Helseteknologi

Det britiske NHS samarbeider med Amazon Health and Wellness, men deler ikke ut Amazon Echo gratis.

“Alexa, hvordan behandler jeg migrene?”

Amazons stemmeassistent gir helseråd fra det britiske offentlige helsevesenet (NHS).

Publisert

Alexa-brukere i U.K. kan nå stille enheten spørsmål om vanlige sykdommer. National Health Service (NHS) og Amazon tilbyr den nye tjenesten i et forsøk på å redusere presset på menneskelige leger og for å hjelpe folk som ellers har problemer med å finne helseinformasjon på internett.

Amazons algoritme vil automatisk søke på NHS-nettstedet for svar på spørsmål som "Alexa, hvordan behandler jeg migrene?" Eller "Alexa, hva er symptomene på influensa?

Slutten på å Google

Å bruke en stemmeassistent er åpenbart mer effektiv enn å skrive symptomene sine inn i en søkemotor. Men tilbudet eliminerer også behovet for å lete gjennom dusinvis av søkeresultater for å finne frem til de de mest troverdige kildene. Ikke minst forenkler Alexa prosessen for eldre eller blinde personer som kan ha utfordringer med å navigere frem til rett behandling ved hjelp av en søkemotor.

-Tilgjengelighet er er konge, og det er strålende å vite at jeg kan spørre Alexa om ulike sykdommer og motta troverdig, NHS-verifisert informasjon, sier Adi Latif til The Guardian. Latif er blind og bruker Alexa for mange dagligdagse gjøremål.

-Alexa sammen med NHS fjerner behovet for å Google, noe som kan være en traumatisk opplevelse for mange mennesker - spesielt de som er funksjonshemmede eller som ikke er kjent med teknologi, sier Latif.

Ingen gratis lunsj

NHS gjorde det klart at de ikke vil dele ut Amazon Echo-enheter. Disse selges for 230 kroner per stykk i UK - men appen ville være gratis.

-Teknologi som dette er et godt eksempel på hvordan folk flest kan få tilgang til pålitelige, verdensledende NHS-råd fra hjemmet og redusere presset på våre hardt arbeidende leger og apotekere. Dette sier Matt Hancock som er britisk helseminister til The Guardian.

Powered by Labrador CMS