Legemidler og biotek,   Politikk

Her er Kristin Clemet i tankesmien Civita sine råd til den norske helsenæringen

- Delta aktivt i åpen debatt, vær synlig og argumenter på en saklig måte! Det er mine beste råd til helsenæringen for at Storting og regjering skal bidra til en sterk helsenæring.

Publisert

Det er rådet som sjefen i tankesmien Civita, Kristin Clemet gir til norske helsebedrifter.

Clemet deltok i minidebatten som HealthTalk arrangerte på seminaret “Etter Helsenæringsmeldingen: Medspillere eller motspillere”. Novartis, Aleris og LMI var vertskap for de vel 200 fremmøtte.

Helse kan bli en av Norges største næringer

Med i minidebatten var også Spekter-sjef Anne-Kari Bratten og ekspedisjonssjef Espen Aasen i Helse- og omsorgsdepartementet. De to er enige i Clemet sitt råd og mener at helsenæringen har potensial til å bli en av våre viktigste næringer - dersom alt klaffer.

- Helsenæringen er i sterk vekst. Næringen vokser faktisk raskere enn fastlands-Norge og eksporten tar seg opp, sier ekspedisjonssjef Espen Aasen. - Svaret på hvordan vi skal få mer fart på norsk helseindustri ligger i Helsenæringsmeldingen som i desember ble vedtatt i Stortinget. Her er det en rekke gode tiltak og en oppfordring til en bedre samarbeidskultur mellom helse- og omsorgstjenestene og helsenæringen, sier Aasen.

Her er marsjordren fra Helseministeren til offentlige sykehus og forvaltning:

  • Private helseleverandører skal i størst mulig grad benyttes til utvikling av nye tjenester og løsninger
  • Private helseleverandører skal involveres i planlegging og utforming av veivalg
  • Private helseleverandøre rmå sørge for at rutiner for samarbeid med næringslivet er på plass
  • Det skal benyttes innovative offentlige anskaffelser der det er relevant

Hva skal vi leve av etter oljen?

De tre er skjønt enige i at utfordringene til Norge er store i årene som kommer. Gullalderen er over – oljealderen går mot slutten og vi trenger flere lønnsomme arbeidsplasser. Samtidig får vi en større eldrebefolkning og flere får sammensatte sykdommer som krever mer helsehjelp.

- Vi trenger en større debatt om hva vi skal leve av i fremtiden - for oljeinntektene kommer til å gå ned. Og da trenger vi et annet næringsliv - ikke minst en helsenæring som skaper store verdier. Vi kan ikke forvente at vi fortsatt skal ha en så generøs velferdsstat som vi har i dag uten at vi tar i bruk kompetansen og kreativiteten som finnes i den private delen av helsesektoren, sier Clemet.

Trist utvikling

Hun advarer mot det hun beskriver som en økende politisk polarisering mellom de rødgrønne og de borgerlige partiene i helsepolitikken - i første omgang innenfor det kommunale helsetilbudet til eldre. Hun beskriver det som en “trist utvikling” at de rødgrønne partiene - ikke minst i Oslo kommune - skyver ut de private tjenestetilbyderne.

- Jeg håper jeg at vi vil få en mindre politisk polarisering av helsepolitikken enn den vi når ser klare tendenser til, og her vil politikken som Arbeiderpartiet til slutt faller ned på bli helt avgjørende, sier Kristin Clemet.

Helseforetakene må bruke sin enorme kjøpekraft til å drive innovasjon

Anne-Kari Bratten som er sjef for arbeidsgiverforeningen Spekter er enig med Clemet:

- Vi står foran en ny politisk virkelighet. Norsk politikk har vært preget av pragmatisme, men nå ser vi mer polarisering. Dette i en tid der vi kunne trengt mer pragmatisme. Vi trenger en helse- og velferdsdebatt som ser pragmatisk på løsninger, og der man slutter å herse med de som skaper verdier, sier Bratten.

De statlige sykehusene og kommunene er de to dominerende kundene til den norske private helsenæringen. Vi spurte Bratten hvordan helseforetakene kan bruke sin enorme kjøpekraft til å drive innovasjon?

- Det er stor interesse for økt samarbeide både i helseforetakene og i den private helsenæringen. Det er et godt utgangspunkt. Men det er viktig å være åpne, transparente og nysgjerrige på hverandre, sier hun.

Helsenæringen i tall

  • Verdiskapning: 80 milliarder kroner i årlig omsetning
  • Sysselsetting: 100 000 personer
  • Vareeksport: 16 milliarder kroner
  • Bransjens satsing på FOUr: 1,7 milliarder kroner per år
Powered by Labrador CMS