Pårørende ble dobbelt så tilfredse og ringte mindre - Ahus-avdeling får pris

Hematologisk avdeling ved Akershus universitetssykehus (Ahus) har gjennom prosjektet «Pårørende som ressurs» gjort pårørende til pasienter med hematologiske sykdommer mer fornøyde, og gitt dem mindre behov for å etterspørre informasjon. Resultatet er Helse Sør-Øst-pris og 100 000 kroner.

Publisert

Gjennom systematisk arbeid med å involvere og støtte pårørende har de ansatte ved hematologisk avdeling sikret økt pasientsikkerhet, mer fornøyde familier – og færre henvendelser til sykehuset. Dette har resultert i at avdelingen nylig ble tildelt Forbedringsprisen fra Helse Sør-Øst og 100 000 kroner i premiepenger, skriver Ahus på sine nettsider.

PRISVINNERE: Fra venstre: Kamilla Solvang, Thea Anseth og Helen Kvalheim fra arbeidsgruppen som fikk Helse Sør-Østs forbedringspris for 2025. Aba Sarr som også er en del av gruppen, er ikke med på bildet.

Pårørende som aktiv del av behandlingen

Når en pasient får alvorlig sykdom, rammes hele familien. Ved hematologisk avdeling på Ahus har de ansatte gjort pårørende til en integrert del av pasientbehandlingen. 

I prosjektet «Pårørende som ressurs» har avdelingen utviklet rutiner for å følge opp og involvere pårørende fra første innleggelse. Samarbeidet dokumenteres i pasientens behandlingsplan, og personalet har faste punkter i daglige møter for å snakke om pårørende – ikke bare pasient. Målet er at familien skal oppleve trygghet, forutsigbarhet og reell deltakelse i behandlingsforløpet.

Få mer helsejournalistikk rett i innboksen!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få de viktigste sakene våre rett i innboksen.
👉 Meld deg på her!

Tydelige resultater

Tiltakene har gitt målbare effekter, ifølge Ahus:

  • Tilfredsheten blant pårørende ble nesten doblet

  • Antallet telefonhenvendelser fra familier som etterspør informasjon er redusert med 70 prosent. 

  • Pasientene rapporterer økt trygghet og bedre kontinuitet i behandlingen. 

  • Effektene skyldes at pårørende nå får klar og oppdatert informasjon, og at de vet hvem de skal henvende seg til. Det gir også helsepersonellet færre avbrudd og bedre arbeidsflyt.

Et forbilde for hele regionen

Forbedringsprisen fra Helse Sør-Øst deles ut årlig til prosjekter som dokumenterer bedre kvalitet og pasientsikkerhet. Juryen trekker frem Ahus som et forbilde på hvordan systematisk forbedringsarbeid kan forankres i hele organisasjonen – fra ledelse til sengekant. 

Ulrich Spreng, fagdirektør i Helse Sør-Øst.

– Årets vinnere er strålende eksempler på hvordan nytenking lokalt løser konkrete utfordringer og øker kvaliteten i arbeidet med pasientsikkerhet. Alle har stor overføringsverdi som andre kan dra nytte av og dokumentert effekt. Vi gratulerer og gleder oss til å følge med på arbeidet videre, sier fagdirektør Ulrich Spreng i Helse Sør-Øst RHF. 

Skal inspirere andre sykehus

Ahus får 100 000 kroner, og prosjektet skal nå deles med andre sykehus i regionen. Målet er at erfaringene fra hematologisk avdeling kan inspirere flere til å sette pårørendesamarbeid i system. 

Prosjektgruppen ved Ahus mener at tett dialog og enkle strukturer er nøkkelen: Det handler ikke om store investeringer, men om holdninger, forutsigbarhet og felles rutiner. Resultatet er tryggere pasienter, mer fornøyde familier – og et helsevesen som lytter til dem som kjenner pasientene best.

Powered by Labrador CMS