- Kundens tilfredshet er ikke en selvfølge. Det er noe vi jobber for hver eneste dag i hvert eneste kundemøte. Det er godt å se at kunden verdsetter den jobben vi gjør, sier Apotek 1-sjef Øyvind Winther.

Norsk Kundebarometer: Apotek 1 er bransjevinner for 12 året på rad

Norges største apotekkjede gikk nok en gang til topps i den årlige spørreundersøkelsen, som utføres av BI. – Kundens tilfredshet er avgjørende, sier administrerende direktør i Apotek 1 Gruppen, Øyvind Winther.

Publisert Sist oppdatert

Dette er altså 12 året på rad at Apotek 1 kommer øverst i rangeringen. De oppnådde i årets undersøkelse fem stjerner, fikk en tilfredshetsscore på 80 og en lojalitetsscore på 91,2.

- Kundens tilfredshet er ikke en selvfølge. Det er noe vi jobber for hver eneste dag i hvert eneste kundemøte. Det er godt å se at kunden verdsetter den jobben vi gjør, sier Øyvind Winther, administrerende direktør i Apotek 1 Gruppen, i en pressemelding fra Apotek 1.

Ingen undersøkelse av nettapotekene

På andreplass finner vi Vitusapotek med fire stjerner, tilfredshetsscore på 79,7 og lojalitetsscore på 85,3. Nederst blant de tre store apotekkjedene finner vi Boots med fire stjerner, 77,4 i tilfredshetsscore og 81,9 i lojalitetsscore.

Ingen av de rene nettapotekene nevnes i undersøkelsen. Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved BI, bekrefter overfor HealthTalk at det ikke er gjort egne undersøkelser på nettapotekene. De største aktørene innenfor dette segmentet, som for eksempel Farmasiet, er ikke store nok til å konkurrere med de tre store kjedene i apotekundersøkelsen, som også har sine egne nettapotek.

Trekker frem Trumf-samarbeid

Apotek 1 opplyser selv i en pressemelding at de hadde 28 millioner handlende kunder i 2022, i de mer enn 450 apotekene i kjeden. I tillegg opplyser selskapet om at de også har økt andelen lojale kunder, men en økning av lojalitetsscoren fra 90,3 i fjor til 91,2 i år. De trekker blant annet frem samarbeidet med fordelsprogrammet Trumf, som apotekkjeden inngikk for to år siden, som viktig for kundelojaliteten.

- Lojale kunder kommer til å bli viktigere i tiden fremover. Derfor satser vi mye på å gi gode tilbud og mer verdi for våre mest lojale kunder, avslutter Winther.

Powered by Labrador CMS