Jimmy Kimmel på Oscar-utdedelingen, der Pfizer hadde det største reklamebudsjettet.

Pfizer brukte flest reklamekroner på årets Oscar-utdeling

Pengene sitter løst hos annonsørene når den årlige Oscar-utdelingen går av stabelen, i år med Jimmy Kimmel som vert. Flest penger bukte legemiddelselskapet Pfizer.

Publisert

Årets Oscars bød ikke på noen skandaler som i fjor da Will Smith slo til Chris Rock. Før første pris ble delt ut, dro Kimmel en vits om fjorårets furore. – Hvis noen i dette teatret ønsker å begå en voldelig handling... Da vil du bli tildelt Oscar for beste skuespiller!

Oscar-utdelingen har i en årrekke vært det mest sette underholdningsprogrammet på amerikansk TV, og med 18,7 millioner seere - de fleste i godt voksen alder - blir showet en attraktiv reklamearena - ikke minst for legemiddelindustrien.

TV-selskapet ABC hadde solgt ut alle tilgjengelig reklameslotter der Pfizer, Rolex og Verizon spilte den kommersielle hovedrollen.

I følge analyseselskapet iSpot.TV brukte Pfizer 5,7 millioner dollar på sin nye COVID-19 reklame som ble vist én gang under Oscar-utdeling.

Reklamefilmen If it’s COVID, it’s Paxlovid var den dyreste reklamefilmen som fikk sendetid under årets Oscar-show

Paxlovid er en antiviral COVID-pille for voksne med høy risiko for progresjon til alvorlig sykdom, og FDAs eksterne rådgivere stemte torsdag for å for å anbefale en full godkjenning av Paxlovid.

Pfizer som sponset selve arrangementet, viste også en annen reklamefilm, A Whole Different Ball Game, også den om COVID der en rekke kjendiser, inkludert Pink, Questlove, Michael Phelps og Jean Smart er med.

Sendetiden for denne kostet nette 3,8 millioner dollar - for øvrig det samme beløpet som ViiV Healthcare måtte ut med for å vise reklamefilmen Prep Without Pills for sin HIV-medisin Apretudes.

Også det amerikanske helsedepartementet gjorde seg synlig på Oscar-utdelingen med reklamefilmen Updated COVID Protection. Departementet brukte 1,9 millioner dollar på sin 30-sekunders informasjonsfilm.

Litt lenger nede på listen brukte Novartis i underkant av 1 million dollar for å vise reklamefilmen Long Live for brystkreftmedisin Kisqali.

Beste film ble for øvrig «Everything Everywhere All at Once», som til sammen vant hele syv priser.

Powered by Labrador CMS