– Den totale tiden «fra produsent til pasient» avhenger av flere faktorer, sier statssekretær Karl Kristian Bekeng til HealthTalk.
Foto: HOD/Borgos Foto AS
Pasientorganisasjoner krever ny ventetidsmåling – Statsekretær peker på industrien
Flere pasientorganisasjoner mener myndighetenes statistikk over ventetid på nye legemidler gir et skjevt bilde. Nå svarer statssekretær Karl Kristian Bekeng på vegne av helseminister Jan Christian Vestre – og mener industrien må ta større ansvar.
Kreftforeningen, LHL, Brystkreftforeningen, Blodkreftforeningen og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) mener at dagens ventetidsmåling stopper for tidlig. I dag måles kun tiden frem til første vedtak i Beslutningsforum – selv om mange legemidler fortsatt ikke er tilgjengelige for pasientene på det tidspunktet.
Annonse kun for helsepersonell
Organisasjonene krever derfor at systemet for Nye metoder begynner å måle hele perioden fra markedsføringstillatelse til faktisk pasienttilgang, slik den europeiske WAIT-rapporten gjør. De mener dagens statistikk ikke speiler den reelle ventetiden pasientene opplever – særlig når behandlingen først godkjennes etter flere runder med vurderinger og prisforhandlinger.
Statssekretæren: – Flere faktorer påvirker total ventetid
– Den totale tiden «fra produsent til pasient» avhenger av flere faktorer, sier Bekeng til HealthTalk.
Annonse kun for helsepersonell
I sitt svar til HealthTalk viser statssekretær Bekeng til at Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har redusert sin saksbehandlingstid med 25 prosent de siste årene. Samtidig mener han at en økende andel av ventetiden skyldes industrien.
– Vi ser at legemiddelfirmaene har økt tiden det tar å få nødvendig dokumentasjon med nesten 30 prosent. Denne tiden har økt fra 294 til 380 dager. Det er viktig at industrien selv tar tak i dette, slik at den totale saksbehandlingstiden går ned, sier Bekeng.
Han viser også til at Sykehusinnkjøps behandlingstid er redusert fra 39 dager i 2021 til 23 dager i 2024. Samtidig har tiden Sykehusinnkjøp venter på prisopplysninger fra leverandører økt fra 49 til 71 dager.
– Noen legemiddelprodusenter er meget raske, andre ikke. Her har industrien mye å lære av hverandre, sier Bekeng.
Annonse kun for helsepersonell
Vil ikke endre målemetode til faktisk pasienttilgang
På spørsmål om hvorfor myndighetene ikke publiserer statistikk som viser total tid frem til pasientene faktisk får medisinen, viser statssekretæren til dagens praksis.
– Regjeringen har som mål å gi rask og likeverdig tilgang til metodene, så lenge disse oppfyller prioriteringskriteriene – nytte, ressursbruk og alvorlighet. At noen metoder ikke umiddelbart godkjennes til den prisen selskapene forlanger, er en helt riktig og nødvendig prioritering av helsetjenestens ressurser. For enkelte medisiner er det snakk om kostnader opp mot å drifte et helt lokalsykehus. Å endre på dette ville kunne lede til at færre pasienter får tilgang til nye medisiner, eller at vi må prioritere ned ulike helsetilbud for å betale mer for legemidler med usikker effekt, skriver Bekeng.
Han viser til at Beslutningsforum i 2024 behandlet 108 legemidler eller indikasjoner, hvorav 74 ble godkjent og innført ved første beslutning. Dette tilsvarer 69 prosent.
Annonse kun for helsepersonell
Avviser at systemet skjuler flaskehalser
Pasientorganisasjonene mener at den offisielle statistikken ikke fanger opp flaskehalser som nye runder med prisforhandlinger og flere behandlinger i Beslutningsforum. Bekeng avviser denne kritikken.
– Systemet publiserer tall fra innmelding til beslutning, og dette inkluderer tiden som går til prisforhandlinger. Formålet er nettopp å synliggjøre tidsbruken i ulike faser, og bidra til å forbedre systemet, sier han.
Samtidig understreker han at «pris for legemidler ikke er en naturgitt størrelse», og at det er legemiddelindustrien som bestemmer utgangspunktet for forhandlingene. Dette kan bidra til å øke tiden før pasientene får tilgang.
Annonse kun for helsepersonell
Ingen signaler om å følge WAIT-modellen
Bekeng kommenterer ikke direkte spørsmålet om å begynne å måle ventetiden slik WAIT-rapporten gjør – altså fra godkjenning i EU (markedsføringstillatelse) til faktisk offentlig tilgjengelighet i Norge. I stedet viser han til at systemet allerede publiserer statistikk for tidsbruk frem til første beslutning.
Om legemidler med lang behandlingstid: – En faglig prosess
HealthTalk viste til eksempler på at enkelte legemidler – som Imbruvica – har brukt mange år og flere vurderinger før de ble godkjent. På spørsmål om hva myndighetene gjør for å korte ned denne tiden, svarer statssekretæren:
– Vi kan ikke gå inn i enkeltsaker. Dette er en faglig prosess som må få virke uten politisk inngripen i enkeltsaker. Regjeringen har ansvaret for å legge rammeverket, og vi har foreslått en rekke justeringer i prioriteringsmeldingen som ble lagt frem nå før påske.
Han fremhever også at høye legemiddelpriser er et globalt problem, og at legemidler med svak dokumentasjon eller høy pris ofte fører til gjentatte behandlinger i systemet før eventuell godkjenning.
Annonse kun for helsepersonell
– Vi har ikke sett tall som sier at Norge har lavere betalingsvilje enn andre land. Over halvparten av metodene som vurderes i Nye metoder, godkjennes og finansieres for alle aktuelle pasienter nasjonalt. At noen legemidler og metoder ikke umiddelbart godkjennes til den prisen selskapene forlanger, er en helt riktig og nødvendig prioritering av helsetjenestens ressurser, avslutter Bekeng.
Spørsmål og svar: Dette svarte statssekretær Karl Kristian Bekeng på vegne av helseministeren
Nedenfor gjengis hele e-postutvekslingen mellom HealthTalk og Helse- og omsorgsdepartementet, med spørsmålene stilt av HealthTalk og svarene gitt av statssekretær Karl Kristian Bekeng. Merk: Svarene er gjengitt i sin helhet og uredigert, slik at leserne kan danne seg et selvstendig inntrykk.
Spørsmål 1
Flere av de største pasientorganisasjonene i Norge mener dagens måte å måle ventetid på nye legemidler gir et feilaktig bilde av virkeligheten – fordi målingen stopper ved første vedtak i Beslutningsforum, og ikke ved faktisk tilgang for pasientene. Hva er helseministerens kommentar til denne kritikken?
Svar:
Den totale tiden «fra produsent til pasient» avhenger av flere faktorer, og vi ser at mens Direktoratet for medisinske produkter har redusert saksbehandlingstiden med 25 prosent, har legemiddelfirmaene økt tiden det tar å få nødvendig dokumentasjon med nesten 30 prosent. Så er det klart at prisforhandlingene også kan ta tid. Denne tiden starter når både leverandør og Sykehusinnkjøp HF har mottatt utkast til metodevurderingsrapport fra DMP og avsluttes når leverandør har oversendt fullstendige prisopplysninger for å ferdigstille prisnotatet. Reell saksbehandlingstid hos Sykehusinnkjøp HF er også redusert fra 39 dager i 2021 til 23 dager i 2024, mens antall dager i påvente av prisopplysninger fra leverandør til Sykehusinnkjøp HF har økt fra 49 dager i 2021 til 71 dager i 2024. Det er viktig at industrien selv tar tak i dette slik at den totale saksbehandlingstiden går ned. Noen legemiddelprodusenter er meget raske, andre ikke. Så her har legemiddelprodusentene mye å lære av hverandre, og sørge for best mulig praksis.
Fakta/bakgrunnsinformasjon:
For at et legemiddel skal bli tilgjengelig i Norge, må det først gis tillatelse for markedsføring av produktet i EU. Så må produsenten velge å ville selge sitt produkt i Norge: WAIT- undersøkelsen viser for eksempel at for en tredjedel av legemidlene har selskapene valgt å ikke markedsføre i Norge. Dette skyldes ofte kommersielle prioriteringer fra firma.
Når firmaene søker å få sitt produkt inn i norske sykehus, vil Direktoratet for medisinske produkter gjennomføre en metodevurdering. Denne tiden har DMP klart å redusere med 25 prosent, med målrettede tiltak.
For å vurdere produktene må produsenten dokumentere legemiddelets nytte og kostnadseffektivitet. Vi ser at DMP nå venter lengre på dokumentasjon fra legemiddelfirmaene, da denne tiden har økt fra 294 til 380 dager.
Spørsmål 2
Er helseministeren enig i at det bør innføres offentlig statistikk som viser den totale tiden fra markedsføringstillatelse til legemiddelet faktisk blir tilgjengelig for pasientene i det offentlige helsevesenet?
Svar:
Regjeringen har som mål å gi rask og likeverdig tilgang til metodene, så lenge disse oppfyller prioriteringskriteriene – nytte, ressursbruk og alvorlighet. At noen metoder ikke umiddelbart godkjennes til den prisen selskapene forlanger, er en helt riktig og nødvendig prioritering av helsetjenestens ressurser. For enkelte medisiner er det snakk om kostnader opp mot å drifte et helt lokalsykehus. Å endre på dette ville kunne lede til at færre pasienter får tilgang til nye medisiner, eller at vi må prioritere ned ulike helsetilbud for å betale mer for legemidler med usikker effekt. Over halvparten av metodene som vurderes i Nye metoder godkjennes og finansieres for alle aktuelle pasienter nasjonalt.
Fakta:
System for Nye metoder publiserer tall på tidsbruk i de ulike fasene frem til beslutning. For 2024 kan disse leses her: tidslinjer-nye-metoder_legemidler_2024-endelig.pdf
I 2024 har Beslutningsforum for nye metoder tatt stilling til 108 (unike) legemidler, indikasjonsutvidelser eller nye kombinasjoner av legemidler. Av disse 108 sakene om legemidler ble 74 besluttet innført (tilsvarer 69 %) og 34 ble besluttet ikke innført (tilsvarer 31 %). En beslutning om å ikke innføre en metode kan skyldes at metoden ikke er kostnadseffektivt sammenlignet med tilbudet vi allerede har i tjenesten. I noen tilfeller er det stor usikkerhet om en ny metode eller legemiddel har den effekten man tror, også over tid.
Spørsmål 3
Flere organisasjoner hevder at dagens rapportering er «villedende» og i praksis skjuler viktige flaskehalser som nye prisforhandlinger og flere runder i Beslutningsforum. Mener statsråden at dagens rapportering gir pasienter og pårørende god nok innsikt?
Svar:
Systemet publiserer tall fra innmelding til beslutning, og dette inkluderer tiden som går til prisforhandlinger. Formålet med registreringen er nettopp å synliggjøre tidsbruken i ulike faser og bidra til å forbedre systemet. Det er full åpenhet om tidsbruken og vi gjør det vi kan for å få ned saksbehandlingstiden som står på det offentlige. Dersom metoden får avslag etter den første behandlingen, kan den bli revurdert dersom det tilkommer ny informasjon av relevans for vurderingen. Pris for legemidlene er ingen naturgitt størrelse, og det er selskapene som bestemmer utgangspunktet for forhandlingene. I alle land vi sammenligner oss med, forhandles det om pris, men det er klart at dette kan bidra til å øke tiden til tilgang for pasientene. Som nevnt blir nesten 70 prosent av metodene som vurderes innført.
Spørsmål 4
Er regjeringen villig tall til å be Nye metoder om å begynne å måle og publisere for faktisk pasienttilgang – slik de fleste andre europeiske land og WAIT-rapporten gjør?
Svar:
Se første faktapunkt under spørsmål 2 som viser at det publiseres statistikk
Spørsmål 5
I artikkelen trekkes det frem eksempler på at det kan ta flere år – og i noen tilfeller nesten et tiår – før et legemiddel blir tilgjengelig, selv om det har vært behandlet flere ganger i systemet. Hva vil statsråden gjøre for å korte ned denne tiden og sikre bedre forutsigbarhet for pasientene?
Svar:
Vi kan ikke gå inn i enkeltsaker. Dette er en faglig prosess som må få virke uten politisk inngripen i enkeltsaker. Regjeringen har ansvaret for å legge rammeverket, og vi har foreslått en rekke justeringer i prioriteringsmeldingen som ble lagt frem nå før påske. Generelt er høye legemiddelpriser er et globalt problem, og dersom metodene ikke innføres fordi dokumentasjonen er svak, eller prisen for høy, så vil dette kunne føre til ny behandling i systemet. Vi har ikke sett tall som sier at Norge har lavere betalingsvilje enn andre land. Over halvparten av metodene som vurderes i Nye metoder, godkjennes og finansieres for alle aktuelle pasienter nasjonalt. At noen legemidler og metoder ikke umiddelbart godkjennes til den prisen selskapene forlanger, er en helt riktig og nødvendig prioritering av helsetjenestens ressurser.