Legemidler og biotek

Sunt kosthold redder kloden

Publisert

De fleste vet at vi Nordmenn spiser for mye kjøtt og for lite fisk og grønnsaker. Men visste du atCO2-avtrykket ditt reduseres kraftig når du spiser litt sunnere?
-Dagligvarebutikkene må utformes slik at vi som forbrukere tar sunnere valg når vi handler. Et sunt kosthold er ikke bare bra for folks helse, men er like viktig verdens helse.

Det sier Samira Lekhal. Hun er partner og prosjektleder i GreeNudge og seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. GreeNudge jobber for å fremme helse og miljømessig bærekraft.

Se hele intervjuet under:

Mange retter pekefingeren mot industrien og bilkjøring som de store miljøsynderne, men få er klar over at matproduksjon og forbrukervaner står for omtrent 70% av våre miljøutfordringer.

Sunt for oss - bærekraftig for miljøet

-Bare én av ti nordmenn spiser anbefalt mengde frukt og grønt hver dag. Vi bør også spise mer fisk, mere grove kornprodukter og litt mindre rødt kjøtt. Nesten halvparten av handlekurven din bør være frukt og grønt. Og hvis du klarer dette, så bidrar du til et bærekraftig forbruk. For det som er sunt for oss, er i all hovedsak også bærekraftig for miljøet, forteller Lekhal.

Visste du at:

  • De fleste matvalgene er ubevisste, intuitive og impulsive: Vi lar oss påvirke av øyeblikket og situasjonen der vi handler og spiser
  • Du kjøper og spiser mest av den maten du ser først - både i butikker, kantiner eller på restaurantmenyen
  • Folk tar mest av det som er lett å få tak i. Hvis det tar noen sekunder ekstra å få tak i det usunne, er det færre som velger dette
  • Folk har vanskelig for å vurdere hvor mye mat de egentlig trenger for å bli mette. Folk spiser mer av store tallerkener enn små
  • Du blir påvirket før du handler eller spiser - hva du ser like før du handler eller spiser kan gjøre deg sunnere

Spiser du bedre, lever du bedre… og du redder miljøet
Dette er bare noe av det forskning viser påvirker våre matvalg. Så hvordan kan man bruke dette til å få oss til å spise sunnere? HealthTalk tok en kaffe med Samira Lekhal for å finne ut av hvorfor helse og bærekraft henger sammen som to siamesiske tvillinger.

-Overordnet er helse og bærekraft akkurat det samme. Klarer man å bedre helsen hos folk flest, bidrar dette til at vi klarer å nå bærekraftsmålene, sier Samira Lekhal.

Samira har som lege jobbet med overvekt i snart 15 år og hun mener at nøkkelen for å bekjempe denne nye verdensepidemien er at matvareindustrien bidrar i større grad med å fremme og tilby oss sunnere mat og drikke.

-Vi må sørge for at forbrukeren er i stand til å velge sunnere mat, på en enkel måte. Greenudge samarbeidet med NorgesGruppen. GreeNudge bidrar til å evaluere NorgesGruppens sunnhet- og bærekraftsatsning. Vi vil sørge for at handleturen din blir sunn, selv om du kanskje ikke er på bevisst på det selv, sier Lekhal.

Her kan du lese hele Norgesgruppe-rapporten

Kjøpepresset og rå-salget mot forbruker kommer jo helt på slutten av kundereisen, eller handleturen som vi fleste kaller den. Jobber dere for å gjøre noen endringer her?

-Vi jobber sammen med NorgesGruppen for å utforme butikkene på nye måter. Vi vil motivere forbrukeren til å kjøpe mer grønt og samtidig få ned salget av matvarer som sukker og øke forbruket av fisk og grønnsaker. Dette er utrolig spennende og viktig arbeid, forteller hun.

Men er dette noe dagligvareindustrien har lyst til å bli med på? De tjener jo enorme summer på at forbrukeren sitt usunne kjøpemønster?

-Dagligvarebransjen og matvareprodusenter er nødt til å bidra til at vi når bærekraftsmålene. Det er ikke økonomisk bærekraftig i årene som kommer å selge oss masse av den dårlige maten. Så det er ikke tvil om at NorgesGruppen har forstått det er helt nødvendig å jobbe med å fremme et sunnere matvarevalg. Og dette er jo det som er bakgrunnen for Intensjonsavtalen, sier Lekhal.

Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold

  • En avtale mellom næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, matbransjen og Helse- og omsorgsdepartementet.
  • Skal føre til et mer helhetlig og overordnet samarbeid mellom matbransjen og helsemyndighetene for å gjøre det enklere for forbrukeren å ta sunnere valg.
  • Målet er å øke andel av befolkningen som har et balansert kosthold i tråd med myndighetenes kostråd. Et langsiktig perspektiv er nødvendig for å oppnå ønskede endringer.

Øker fruktsalget med 30 prosent

Som vi ser jobber jo helseministeren og helse- og omsorgsdepartementet med disse problemstillingene, men det går kanskje litt sent?

-Derfor tror jeg det er viktig med virksomheter som GreeNudge, vi bidrar med ekstern evaluering og vi kvalitetssikrer de tallene som kjedene og produsentene presenterer. Vi ser for eksempel at det å endre utformingen av butikkene slik at frukt og grønt får best mulig plassering i butikken – og gjerne plasseres ved inngangen til butikken - endrer forbruksvaner og får folk til å kjøpe mye mer frukt og grønt. NorgesGruppens butikker får en økning i volumsalget av frukt og grønnsaker med 30% når de flytter frukt- og grøntavdelingen til inngangen. Dette er utrolig viktig kunnskap, sier Lekhal. Det er også derfor denne kunnskapen inngår i en næringslivs-doktorgrad fra GreeNudge og OsloMet der fokus settes  på kunnskap om hvordan dagligvarehandelen kan bidra til sunnere forbruksvaner.

Halvparten av handlevogna bør være fylt med frukt

Hvordan bør min helse- og miljøbevisste handlekurv se ut?

Det er bare én av ti nordmenn som spiser anbefalt mengde frukt og grønt hver dag. Vi bør også spise mer fisk, mindre kjøtt og mere grove kornsorter. Nesten halvparten av handlekurven din burde bør faktisk være frukt og grønt. Og hvis du klarer dette, så bidrar du til et bærekraftig forbruk. For det som er sunt for oss, er i all hovedsak også bærekraftig for miljøet, sier hun.

Når jeg spiser en biff, så har det et CO2-avtrykk som tilsvarer en kjøretur på fire mil i den store dieselbilen min. Dette er jo oppsiktsvekkende og noe jeg regner med at veldig få er klar over?

Maten står for 70 prosent av miljøutfordringene

-Jeg tror at veldig få er klar over hvor viktig maten vi spiser er for miljøet vårt. Få er klar over at hvordan maten produseres av landbruket og hva vi som forbruker velger å spise står for omtrent 70% av våre miljøutfordringer. Det betyr at om du kjører til hytta i en Tesla og stopper og kjøper en hamburger på veien så utligner det miljøeffekten ved å kjøre elektrisk. Om du istedenfor kjører en fosilbil, så er du faktisk mer miljøvennlig. Maten vi spiser er helt avgjørende, forteller hun.

Så om jeg tar riktige valg for min helse, tar jeg også riktig valg for verdens helse?

-Ja det stemmer. Jeg må si atHelsedirektoratet har gjort en fantastisk jobb i mange år med å informere oss om gode matvarevalg. Men denne informasjonen alene er ikke nok, vi trenger noen dytt. Dette er det vi kaller å “nudge”, som betyr at vi tilrettelegger omgivelsene for å hjelpe forbrukeren med å ta valg som er til fordel for både forbrukeren selv og samfunnet.

Vi handler på følelser og impuls

- Vil vi bli mer motivert til å spise sunnere dersom helsemyndighetene fokuserte mer på koplingen mellom mat og økologisk bærekraft?

-Det er mulig. Generelt er det slik at hvis vi har mange gode grunner til å ta et valg så blir det lettere å ta det valget. Forskning som er gjort på forbrukeratferd og hvordan vi handler viser at vi er ganske ubevisste de handlevalgene vi tar i dagligvarebutikken. Vi handler på følelser og impuls, og vi er faktisk veldig styrt av hva vi finner først og hva vi ser først. Så det å utforme dagligvarebutikkene slik at vi plukker med oss frukt og grønt, fisk og grove kornprodukter tidlig i handleopplevelsen er av stor betydning.

-Helt til slutt, har du to gode råd til oss alle hvordan vi kan leve sunnere og være med på å redusere CO2-avtrykket vårt?

-Ja det er enkelt: Litt mer frukt og grønt hver eneste dag, og beveg deg litt mer hver eneste dag. Start med å ta heisen istedenfor trappene eller hopp av et busstopp tidligere - det er alt som skal til i begynnelsen.

Dette er Greenudge:

  • Jobber for å fremme helse og miljømessig bærekraft
  • Bruker atferdsøkonomi og psykologi til å fremme bedre valg.
  • Jobber med en rekke forskningsprosjekter som tar for seg hvordan man bedre kan tilrettelegge for helsefremmende og miljømessige bærekraftige forbrukervalg.
  • Er spesialister innen helse, atferdsøkonomi, psykologi og miljøvitenskap.

Dagligvarebutikkene må utformes slik at vi som forbrukere tar sunnere valg når vi handler. Et sunt kosthold er ikke bare bra for folks helse, men er like viktig verdens helse, sier Samira Lekhal. Hun er partner og prosjektleder i GreeNudge og seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. GreeNudge jobber for å fremme helse og miljømessig bærekraft.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie signerer intensjonsavtale med næringslivsgruppen i 2016. Foto: Regjeringen.no
På en vanlig hverdag bør de alle fleste av oss fylle handlekurven med langt mer frukt og grønnsaker enn det vi gjør i dag.
Kanskje velger du denne godteri hyllen på neste handletur, det har større påvirkning enn du tror.
Powered by Labrador CMS