Politikk

- Det som er mest utfordrende er usikkerheten både vi og befolkningen nå opplever fordi vi ikke vet hvor lenge de tekniske problemene vil vare. Dette er alvor, beredskapen er ikke der den skal være, sier administrerende direktør Lars Vorland i Helse Nord.

Ambulanseflykrisen: Helse Nord har satt krisestab

Det skjer etter at fire ambulansefly har blitt satt på bakken. -Det som er mest utfordrende er usikkerheten både vi og befolkningen nå opplever fordi vi ikke vet hvor lenge de tekniske problemene vil vare. Dette er alvor, beredskapen er ikke der den skal være, sier administrerende direktør Lars Vorland i Helse Nord.

Publisert

Lørdag ble det klart at fem av ti ambulansefly var satt på bakken på grunn av tekniske problemer. Søndag kveld var ett av disse tilbake i drift og på plass i Bodø, men situasjonen i Nord-Norge beskrives som kritisk. Vorland forteller at situasjonen er alvorlig i hele Nord-Norge, men aller verst er krisen i Finnmark.

– Det mest utfordrende er usikkerheten både vi og befolkningen føler, fordi vi ikke vet hvor lenge situasjonen og de tekniske problemene vil vare, sier Vorland. Han forteller at Babcock nå har satt inn to svenske ambulansefly i beredskap.

AP og Sp vil at staten tar over

Ap og Sp ber i dag om at staten overtar ansvaret for ambulanseflyene

Arbeiderpartiet mener Babcock har sviktet og er bekymret for beredskapsnivået i Finnmark og Nord-Norge. Senterpartiet ber regjeringen heve kontrakten med selskapet.

– Luftambulansekrisen er en varslet krise, vi har gjentatte ganger advart helseministeren og statsministeren om tilstanden i tjenesten, og fått tomme fraser til svar. Det hjelper ikke å vise til god beredskap i anbudsdokumenter, hvis den reelle tjenesten ikke leverer, sier helsepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Ingvild Kjerkol til NRK.

Partiet fremmet i dag et forslag i Stortinget for å få regjeringen til å trygge beredskapen inntil staten kan overta driften.

Kjerkol er bekymret for beredskapsnivået i Finnmark og Nord-Norge, og sier helseminister Bent Høie må redegjøre for saken i Stortinget.

– Når staten nå i realiteten må inn å overta jobben til en privat aktør, så er det fallitt for Babcock. Arbeiderpartiet er for at staten på sikt tar over luftambulansen permanent, sier Kjerkol.

Senterpartiet fremmet et lignende forslag i Stortinget.

– Den situasjonen som er nå, illustrerer hvor galt det er å ha disse prosessene på anbud. Nå har det vært konstant uro i to år, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til NTB.

Han mener at situasjonen som har oppstått nå viser hvor vanskelig leverandørbytter kan være, og at beredskapen settes i fare.

Senterpartiet ber i forslaget om «kontrakten mellom Luftambulansetjenesten HF og Babcock Scandinavian AirAmbulance heves som følge av at selskapet ikke evner å levere luftambulanseberedskap i henhold til kontrakten.»

– Det er en alvorlig situasjon at fem av 11 fly har vært tatt ut av beredskap i løpet av helgen. Jeg forstår at folk er urolige, slik som situasjonen er nå. Operatøren Babcock setter nå inn to svenske fly, slik at de nå disponerer ni fly i luftambulansetjenesten. Dette er det samme antallet som ved normal beredskap. Men, enkelte av flyene har flybegrensninger i forhold til vær, på grunn av de tekniske usikkerhetene som har oppstått rundt tjenestens nye fly, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) til Stortinget. Helseministeren svarte Stortinget at de vurderer å leie inn de gamle flyene for å løse krisen.

Setter inn to beredskapsfly

Babcock opplyser at de fra mandag formiddag setter inn to ekstra ambulansefly fra Sverige inn i tjenesten i Norge. Det ene kan lande på kortbaner uten restriksjoner. Det andre tar oppdrag på langbane og vil dermed kunne avlaste de øvrige kortbaneflyene for slike oppdrag. Med de to ekstraflyene på plass, vil Babcock ha ni fly i aktivitet. Åtte er av typen Beech B250, og det siste er jetflyet av typen Cessna Latitude. Dette er samme antall fly som det definerte behovet i ambulanseflytjenesten.

Powered by Labrador CMS